De perfecte presentatie met afbeeldingen en kleurgebruik
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerp van jouw presentatie bedenk je hoe dit er ongeveer uit zou moeten zien. De inhoud is daarbij natuurlijk leidend. Maar hoe je de presentatie vormgeeft met afbeeldingen en kleuren is ook van groot belang. Door met een professionele presentatie jouw verhaal te doen, voelen potentiele klanten zich serieus genomen.
Afbeeldingen roepen emotie op
Super cliché: Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met een afbeelding kun je gedachten, ideeën of humor overbrengen waaraan woorden niet kunnen tippen. Zeker als dit wordt versterkt met een goed verhaal. Mensen kunnen niet lezen en luisteren tegelijk. Door bij je verhaal de juiste afbeeldingen te tonen kun je bij je potentiële klanten het juiste gevoel creëren. Daarnaast zullen ze jouw boodschap versterkt met de juiste afbeelding beter onthouden. Genoeg redenen dus om op zoek te gaan naar de perfecte afbeeldingen bij jouw verhaal.
Gebruik de juiste kleuren
Kijk je voor het ontwerp van jouw presentatie naar de kleuren van jouw bedrijf of doe je eens gek? Het blijft natuurlijk een subjectief onderwerp. Want staat rood nu voor ‘liefde en hartstocht’ of juist voor ‘gevaar en agressie’? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur en associatie als het gaat om kleurgebruik. Je zult bij het ontwerpen van je presentatie misschien geneigd zijn om je persoonlijke lievelingskleur daarin te verwerken. Wij raden aan om toch goed na te denken over je kleurgebruik. Het kan je presentatie weldegelijk versterken. Met de juiste kleuren kun je je presentatie subtiele signalen meegeven. Denk aan de gele McDonald’s M die van een rode naar een ‘gezondere’ groene achtergrond is gegaan. Zoals we hierboven al aangaven, blijft het persoonlijk waar je een kleur mee associeert. Hieronder geven we enkele kleuren weer met de ‘gebruikelijke’ associaties.
Blauw – Staat voor vertrouwen en helderheid, betrouwbaar, waarheid, helder, loyaal, zakelijk en effectief. Daarnaast natuurlijk water, lucht en ook rust. Je ziet deze kleur vaak bij financiële instellingen en technologische bedrijven en bij de Rijksoverheid.
Bruin – Aard en gewichtig, stabiel. Bruin geeft je presentatie een natuurlijke uitstraling.
Rood – Is de kleur van passie, warmte, dynamiek en kracht. Rood staat ook voor gebiedend en agressief. Door deze kleur goed in te zetten kun je mensen echt activeren. Het geeft een energieke uitstraling.
Oranje – Positiviteit en geborgenheid. In een presentatie kan het staan voor inspirerend, actief, warm, stimulatie en veiligheid. In de Nederlandse cultuur associëren we oranje natuurlijk snel met feest.
Geel – Geluk, energie en intellect. Daarnaast staat geel ook voor creatief en licht. Met geel moet je wel altijd oppassen in je presentaties, het geeft met veel kleuren een laag contrast. Gebruik het alleen in de vormgeving en niet voor tekst of gebruik een donkere ondergrond.
Groen – De kleur van gezondheid, natuur, harmonie, groei, vruchtbaarheid. Het is een goede kleur om te gebruiken voor vooruitgang.
Paars – Royalty, macht, kwaliteit en luxe. Een kleur dus die kwaliteit uitstraalt.
Blauw – Staat voor vertrouwen en helderheid, betrouwbaar, waarheid, helder, loyaal, zakelijk en effectief. Daarnaast natuurlijk water, lucht en ook rust. Je ziet deze kleur vaak bij financiële instellingen en technologische bedrijven en bij de Rijksoverheid.
Bruin – Aard en gewichtig, stabiel. Bruin geeft je presentatie een natuurlijke uitstraling.
Rood – Is de kleur van passie, warmte, dynamiek en kracht. Rood staat ook voor gebiedend en agressief. Door deze kleur goed in te zetten kun je mensen echt activeren. Het geeft een energieke uitstraling.
Oranje – Positiviteit en geborgenheid. In een presentatie kan het staan voor inspirerend, actief, warm, stimulatie en veiligheid. In de Nederlandse cultuur associëren we oranje natuurlijk snel met feest.
Geel – Geluk, energie en intellect. Daarnaast staat geel ook voor creatief en licht. Met geel moet je wel altijd oppassen in je presentaties, het geeft met veel kleuren een laag contrast. Gebruik het alleen in de vormgeving en niet voor tekst of gebruik een donkere ondergrond.
Groen – De kleur van gezondheid, natuur, harmonie, groei, vruchtbaarheid. Het is een goede kleur om te gebruiken voor vooruitgang.
Paars – Royalty, macht, kwaliteit en luxe. Een kleur dus die kwaliteit uitstraalt.
Kleurenschema
Om goed met kleur te werken, stel je een kleurenschema samen. Kies altijd drie hoofdkleuren. Als je deze kleuren in PowerPoint invult als themakleur, krijg je automatisch een rij tinten in je kleurenlijst. Zo ben je er altijd zeker van dat kleuren goed met elkaar combineren.
Stem kleur en beeld op elkaar af
Voor de keuze van de kleuren kun je ook kijken naar je beeldmateriaal. Zorg dat het op elkaar is afgestemd. Door de kleuren consistent te gebruiken door de hele presentatie creëer je rust en een professioneel geheel.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om ons mee te laten kijken naar de kleuren en het beeldgebruik in jouw presentatie. In de voorbeelden die we hierboven hebben gegeven zie je wat wij hier voor anderen in hebben betekend. Wij gaan ook graag met jouw presentatie aan de slag. Neem contact met ons op!
Kunnen wij je helpen met het maken van een foutloze presentatie? Wij hebben meegedacht over tal van presentaties en bouwen de perfecte PowerPoint, Google Slides of Prezi voor jou. Neem contact met ons op!